Doorzoek de Schmidt Zeevis website
Terug naar hoofdindex
Terug naar horeca
Terug naar haringindex

AD - Haring test 2009


20090701_mnda_008

1  Schmidt Zeevis  Vasteland 60 - Rotterdam

Cijfer:

10

 

 

Testresultaten

 

Oordeel jury:

Uitmuntend

Cijfer voor haring:

10

Rijping:

Gemiddeld

Schoonmaak:

Goed

Bacteriologische gesteldheid:

Zeer goed

Prijs per stuk:

€ 1,85

Vet percentage:

 9,1%

Conclusie:

Onder leiding van de teruggekeerde Jack Schmidt werd geld noch moeite gespaard en alles op alles gezet om hoog te eindigen. Dat is gelukt. Gefeliciteerd!

De winnaars van de Nationale Haringtest 2009.
'Het is gewoon topkwaliteit'
 

 


Schmidt Zeevis

'n Triomfantelijke Schmidt-directeur Marcel van Breda met z'n personeel.
Foto: Jacqueline de Haas

Schmidt Zeevis

De winnaars van de Nationale Haringtest 2009.


20090706_haring_007Wist u dat de beste haring van Nederland ook via Smulweb te bestellen is?

Klik hier om Schmidt Zeevis haring te bestellen.

 


Schmidt ZeevisSchmidt Zeevis wint AD Haringtest

ROTTERDAM - Schmidt Zeevis in Rotterdam is winnaar van de 28ste Nationale Haringtest van het AD. De Hollandse Nieuwe is dit jaar door het hoge vetpercentage van extreem goede kwaliteit.

Winnaar Schmidt Zeevis behaalde als eindcijfer een 10.

Vlak daarna eindigden met een 10- Vishandel Koning (Rijswijk), Atlantic (Leiden) en Vishandel Nieuwland (Amersfoort) op de tweede tot en met vierde plaats.

Bij de Hollandse Nieuwe komen dit jaar vetpercentages van (ver) boven de 20% regelmatig voor. Dat betekent dat de consument grote kans heeft op een uitstekende Hollandse Nieuwe. Máár: het hoge vetpercentage maakt de haring tegelijkertijd extra vatbaar voor ransheid en bederf. Een detaillist de haring niet zorgvuldig behandelt, gaat ongetwijfeld het schip in.

Dit blijkt uit de resultaten van de 28ste Nationale Haringtest van AD. Bij een rondgang langs 102 verkooppunten deelden de keurmeesters Aad Taal en Martin Gouda aan 56 zaken een voldoende uit, waarvan maar liefst 21 keer een 9 of hoger. 46 bedrijven scoorden onvoldoende, waarvan 17 keer (!) een 0. Vooral de supermarkten deden het opvallend slecht.

20090706_haring_004 20090706_haring_006 20090706_haring_005

Schmidt Zeevis Rotterdam is voorpagina nieuws van het AD
Haring om te zoenen

Schmidt Zeevis getest. Met vlag en wimpel als eerste geëindigd in de Nationale Haringtest van het AD!

20090703_haring_001Rotterdam, 4 juli 2009
De nationale haringtest van het AD
is elk jaar opnieuw een testcase voor alle haringverkopers in Nederland om te ervaren of alle handelingen met en rondom haring op scherp staan. Alle medewerkers binnen Schmidt, die met haring te maken hebben ondergingen een grondige training. Er werd een nieuwe manier van haringsnijden, het zgn. ‘Engelse snijden’ ingevoerd. Er zijn 29 handelingen nodig voordat een haring in de mond verdwijnt van een consument. Al deze handelingen moeten voor 100% secuur worden uitgevoerd om tot een top eindproduct te komen. De laatste jaren is er flink aan getrokken om alle schakels van de ketting even sterk te krijgen.

Vorig jaar is een unieke ontdooi- en rijpingscontainer ontwikkeld, waarin de vaatjes haring worden ontdooid en gerijpt. Het zorgvuldig regenereren van de vaatjes haring van -20o C naar +5o C binnen 24 uur gebeurt dmv een computer gestuurd bewakingsysteem. Het voldoet aan de hoogste eisen op het gebied van de voedselveiligheid en HACCP. In de nationale haringtest van het AD krijgt Schmidt Zeevis Rotterdam een dikke 10. Rotterdam en Maastricht kunnen hun mouwen opstropen.

Voor meer informatie over haring verwijzen wij u naar onze haringindex. Lees meer


ROTTERDAM - Viswinkel Schmidt Zeevis in Rotterdam heeft de AD Haringtest 2009 gewonnen.
De Hollandse Nieuwe is dit jaar van extreem vet en van goede kwaliteit.

Gekkenhuis bij top uit AD Haringtest - door Paul Hovius

AMERSFOORT - Jeroen Tuijp kijkt verbijsterd terug. Dat de vierde plaats (met het eindcijfer 10-) in de zaterdag gepubliceerde Nationale Haringtest iets teweeg zou brengen, had de eigenaar van Volendammer Vishandel Nieuwland in Amersfoort wel vermoed. Maar dat het zó'n gekkenhuis zou worden, niet. In de Volendammer Vishandel in Amersfoort werden zaterdag klanten getrakteerd op drank met stukjes haring. ,,We begonnen zaterdagmorgen om half vijf met snijden om wat voorraad te hebben. Dat was om negen uur allemaal weg. De rest van de dag werden de rijen alleen maar langer. De mensen kwamen van heinde en verre. Om kwart over vier was ik helemaal uitverkocht met een meer dan verdubbelde omzet.''

Blijheid ook in Leiden bij Vishandel Atlantic, de nummer 3. Eigenaar Tagi: ,,Het mooiste van alles vind ik, dat wij met de door onze groothandel geleverde haring op 5 plaatsen in de top 10 staan. Dat zegt iets over onze kwaliteit in de breedte.''

Eenzelfde beeld bij de nummer twee, vishandel Koning in Rijswijk. Kees Koning: ,,Alles viel op zijn plaats op deze mooie dag. De klanten hebben genoten.''

Grote drukte ook bij winnaar Schmidt Zeevis in Rotterdam. Er melden zich vele media, er worden bloemen bezorgd. Er wordt twee keer zoveel haring verkocht als op een normale zaterdag.

Niet alle reacties waren positief. Op internet circuleerden berichten dat het geen toeval was dat 'weer een Rotterdams bedrijf had gewonnen'. Ook de de integriteit van de keurmeesters werd betwijfeld. Zij gaven ondernemers tips hoe tot een beter product te komen.

Marcel van Breda, directeur van Schmidt Zeevis: ,,Wie een beetje op de hoogte is, weet dat de AD-Haringtest zo transparant is als wat. Wie goed is, komt bovendrijven. Wie slecht is, gaat onderuit. Dit is allemaal kinnesinne.''

Wilt u de volledige test lezen? Klik hier om naar de AD haringtest te gaan.

Bron voor een deel van de informatie op deze pagina www.ad.nl


Terug naar hoofdindex
Terug naar horeca
Terug naar haringindex

Copyright ©, Schmidt Zeevis Rotterdam B.V.