Doorzoek de Schmidt Zeevis website
Terug naar hoofdindex
Terug naar horeca

20050304_logo_001

Schmidt Zeevis Rotterdam Horeca nieuws - archiefpagina 07


Eerste Oosterscheldekreeft

Klik hier voor www.oosterscheldekreeft.nlOp de UFA visafslag in Colijnsplaat werd woensdag 2 april de eerste kreeft uit de Oosterschelde verkocht. Uiteraard heeft ook Schmidt Zeevis deze mooie kreeften kunnen afslaan op de veilingklok en kunnen we u de eerste kreeften van het seizoen aanbieden.

Klik dan hier als u meer wilt meer weten over de Oosterscheldekreeft en de vangst.


Prachtige tonijnen stelen de show

20080404_nieuws_001Twee prachtige tonijnen waren het middelpunt tijdens het kookitem in het TV programma Business-Class vorige week zondag 30 maart 2008.

Wichert Steller - de operationeel manager bij Schmidt Zeevis - had twee pracht exemplaren uitgezocht, waarmee hij voor de camera het verschil liet zien tussen de exclusieve bluefin en de betaalbare yellowfin tonijn.

Wichert:
‘Er bestaan nogal wat misverstanden over de verwarrende gele kenmerken aan de vinnen van zowel de yellowfin als de bluefin. Bluefin is te herkennen aan de korte vin en de blauwe vlekken op de achterkant van de buik boven de staartvin.’

De meeste tonijn wordt ingevlogen in loins van 3 tot 5 kilogram, die weer geportioneerd kunnen worden. Uiterlijk is het verschil praktisch niet te onderscheiden. Betrouwbare leveranciers zijn cruciaal. Vooral de Japanse koks weten de wat vettere bluefin op waarde te schatten en zijn bereid daar het dubbele bedrag voor neer te tellen.

De gasten voor de lunch werden getrakteerd op een mooie creatie van tonijn. Chef-kok André Bernard heeft er iets moois van gemaakt: Dun gesneden rauwe tonijn met sesamzaadjes en sojasaus, gegarneerd met blad van snijbiet, postelein en taugé. Samen met zijn zakenpartner gastvrouw Ingrid Buikema was hij uitgenodigd om in het programma de culinaire verzorging te doen. Gastvrouw en vinoloog Ingrid had een passende Rosé wijn uit Coulioure geselecteerd. Souschefs Frans Kruijf en Jan Willem Vriend waren druk met alle voorbereidingen achter de schermen.

André Bernard en Ingrid Buikema zijn de eigenaren van Restaurant Bernissemolen in Geervliet. In deze schitterende windkorenmolen uit 1851 is een plaats voor 40 gasten. Bij goed weer kunnen op het terras nog eens 30 gasten genieten van al het moois, dat de culinaire brigade in petto heeft. In de maand april is er een speciaal Business-Class menu. Met tonijn natuurlijk.

20080404_nieuws_002 20080404_nieuws_003

Ahoy, cateraar in eigen gebouw

2008000328_nieuws_002Bij Marco Lodder, de souschef van het eigen cateringbedrijf bij Ahoy Rotterdam, is het hollen of stilstaan. Maar stilstaan is ook rennen. Tussen het ene evenement en het volgende wordt weer de aanloop genomen. Er valt heel wat te organiseren en voor te bereiden.

Ahoy heeft op culinair gebied vier pijlen op de boog:

  1. De Banqueting,
  2. Selfservice Restaurant
  3. Projecten
  4. Publiekscatering Sportpaleis

Samen met keukenmanager Ralf Knikkenberg wordt er soms lang van te voren gepland. Van massale bijeenkomsten tot kleine party´s. En elke keer is de persoonlijke aandacht verrassend. Ahoy is zeer tevreden met de mogelijkheid om bij Schmidt Zeevis via internet te bestellen. Elk onderdeel heeft een eigen klantnummer. Ralf: `Wat ook prettig is bij het bestelsysteem, dat de portionering vooraf is aan te geven en ook is aan te passen. Belangrijk voordeel, dat vergissingen en miscommunicatie bijna niet meer voorkomen. Verse zalm is bij Schmidt al in 64 varianten te bestellen. Onze wensen en specificatie staan in het systeem en er kan bijna blind besteld worden. Bij grote partijen worden er al langer van te voren gepland en ingekocht.

`Marco: ´De persoonlijke catering van bijvoorbeeld de tennisspelers van het jaarlijkse ABN/AMRO tennistoernooi, waarbij de spelers culinair in de watten worden gelegd behoort ook tot de boeiende projecten, waar je veel voldoening uit kunt halen.´

2008000328_nieuws_005 2008000328_nieuws_003
2008000328_nieuws_004

Bestellen via Internet wordt interessant
Uw bestelsysteem gestroomlijnd

200800314_nieuws_001 Het bestellen van vis via Internet bij Schmidt Zeevis is nu uit de experimenteerfase. Steeds meer klanten maken gebruik van het Internet om hun bestellingen bij hun leveranciers te plaatsen. Helder en overzichtelijk en de kans op fouten is minimaal geworden.

Geen onleesbare handgeschreven faxen meer. Accuratesse in optima forma.

De procedure is als volgt: Er wordt in overleg met de klant een door de klant zelf bepaald assortiment aangemaakt. Met alle ins & outs: formaten, soorten en specificaties. Dit kan bijvoorbeeld vastgesteld worden voor een paar maanden. Een assortiment, dat bepaald is in combinatie met de menukaart. Dit voorlopige assortiment wordt dan aangemaakt in ons systeem.

Klant krijgt een inlognaam + inlogcode. Bestellen maar!

Heeft u interesse? Maak het kenbaar aan de orderafdeling.

2008000310_nieuws_006 200800314_nieuws_002

Een glaasje vrolijkheid drinken op Cas Spijkers

2008000310_nieuws_002Tilburg, maandagavond 3 maart 2008

Vanuit alle windstreken waren koks afgereisd naar Tilburg om de Swaen reünie mee te maken voor oud leerlingen van Cas Spijkers. In de verrassende locatie van Jean Arneaud werd er teruggekeken op de glorieuze tijden bij de Swaen van Cas Spijkers en de schare leerlingen, die daar ervaringen opdeden en de passie voor het culinaire vak eigen maakten. Er zijn heel  wat grote koks uit voort gekomen, die culinair Nederland op hun beurt op een hoger plan hebben gebracht. Een reeks aan anekdotes werden door de sprekers naar voren gebracht. Alles was volgens Cas Spijkers te danken aan de visie in die tijd van Henk aan de Stegge. Hij had het lef om een oude dorpskroeg op te kopen en om te toveren tot een chique restaurant aan de Lind in Oisterwijk. Restaurant De Swaen heeft zich in de jaren tachtig ontwikkeld tot één van de kroonjuwelen van de Nederlandse culinaire wereld. Dit werd bekroond met twee Michelin-sterren. Op de reünie werd ook acte de presence gegeven door de nieuwe lichting veel belovende leerlingen die een allround opleiding volgen bij ROC Nijmegen in de speciaal opgerichte Cas Spijkers Academie voor Culinair toptalent. In de unieke en authentieke locatie van het Klooster Elsendael te Boxmeer heeft de Cas Spijkers Academie een state of the art keuken gerealiseerd. Jongelui, die gek op koken zijn, kunnen hun kansen grijpen om hun dromen werkelijk te laten worden.

Klik op één van de onderstaande links voor meer informatie.

Link 1
Link 2
Link 3

Op de grote foto ziet u de leerlingen van de Cas Spijkers Academie genieten samen met Cas.

2008000310_nieuws_003
2008000310_nieuws_004 2008000310_nieuws_005

Iedereen aan de inktvip
Het geheim van Patrick ‘t Hart van Visrestaurant Zeezout in Rotterdam

200800222_nieuws_001Patrick ‘t Hart patron/cuisinier van visrestaurant Zeezout in Rotterdam lukt het om iedereen aan de inktvis te krijgen. En dan kun je het woord vip letterlijk nemen. De vips, die het restaurant Zeezout in de loop van de jaren hebben leren kennen, komen er graag weer terug. Patrick ‘t Hart heeft vorige week in de uitzending Business-Class voor de Vips daar de lunch bereid. Als verrassing nu eens inktvis. Een product, waar toch veel mensen (zowel de koks als de gasten) moeite mee hebben, omdat de bereiding ervan cruciaal is. Patrick ‘t Hart heeft met zijn team een nieuwe kooktechniek bedacht om de inktvis altijd op een kwalitatief topniveau te kunnen serveren.

Het geheim van Patrick.
Benodigdheden:
1 inktvis fles
6 á 8 boterhammen (vers)
Peper, zout
1 eiwit
½ theelepel knoflookpuree
Citroen
Grof zeezout

Patrick:‘Maak de inktvis schoon (ook ontdoen van vlies) en houd alleen de huls over. Goed wassen en daarna drogen tussen een doek. De inktvis grof snijden en in een keukenmachine blenderen met peper, zout en de knoflook tot een bijna gladde massa. Daarna in een spuitzak doen met een groot mondje.’ Ontdoe de boterhammen van de korst en rol ze tussen plastic plat met een rolstok. Bestrijk de boterhammen met eiwit en spuit in een baan de inktvis erop. Frituren op 180°C goed bruin, zodat ook de inktvis gaar wordt van binnen. Afmaken met citroen en grof zeezout.

In het programma Business- Class was de wijnkeuze van bedrijfsleider Desiree de Jong een jonge frisse witte wijn Gysler Rheinhessen 2006 gemaakt van de Rieslingdruif. Een goede combinatie met het zuurtje en de citroen.

200800222_nieuws_002 200800222_nieuws_004 200800222_nieuws_003

Viskalender

20080125_nieuws_002 Schmidt Zeevis Rotterdam maakt chef-koks middels de viskalender op deze website, bewust van duurzaamheid. Het doel van Schmidt Zeevis Rotterdam is om de koks te bewegen tot het op de kaart zetten van vis die seizoensafhankelijk is.

Vis in de kuitzieke periode wordt daarmee vermeden op de menukaarten in de Nederlandse restaurants. De vis kan zich dan in alle rust voortplanten. Uiteraard beseft Schmidt Zeevis Rotterdam zich wanneer ze seizoensgebonden vis inkopen en verkopen dit gevolgen heeft in de keten bij de aanvoersector.

Ook de aanvoersector moet de kans krijgen zich te kunnen herstructureren. Schmidt Zeevis weet dat met alle veranderingen gaande in de gehele sector dat verduurzaming niet op de een of andere dag mogelijk is. Individuele en collectieve ideeën en uitvoeringen van vissers, afslag en handel zijn de eerste stappen op weg naar een duurzame gezonde vissector.

Maak samen met Schmidt Zeevis Rotterdam van een individueel idee een collectieve stap naar een gezonde vissector. Probeer zoveel mogelijk vis op de kaart te zetten volgens de viskalender. Bekijk hier de viskalender.


Brigade van de Kersentuin verrassend en creatief

20080118_nieuws_001Al ruim 25 jaar is ‘De Kersentuin’ één van de bekendste restaurants van Amsterdam, befaamd om haar attente bediening, informele ambiance en de Franse keuken als basis. De trots van het Bildenberg Garden Hotel.

De Kersentuin dankt haar naam aan de Japanse tuin van rust en genot. De Kersentuin is voor iedereen die van een eerlijke en pure manier van koken en dus eten houdt, in een modern eigentijdse omgeving. Maar niet alleen met haar nieuwe inrichting is De Kersentuin een vernieuwd restaurant geworden. De Chef de Cuisine Marcel de Leeuw staat samen met zijn brigade (14 personen) voor verrassend en creatief. Graag nemen zij u mee op een culinaire ontdekkingsreis.

“Onze basis is ‘de basis voor de toekomst’,
een pure gedachte met een knipoog naar het vernieuwende.

Maandelijks vindt u op de menukaart nieuwe creaties tussen blijvende favoriete gerechten. Naast de a la carte kaart kan er gekozen worden uit een zelf samen te stellen meergangen menu, voor een vaste prijs. De gerechten zijn perfect te combineren met betaalbare kwaliteitswijnen. De sommelier heeft een prachtige selectie wijnen en hij adviseert de gasten graag.

Foto vlnr:
Marcel de Leeuw chef de cuisine, Michel van Dijk souschef, Iiro Heinila chef patisserie, Lars Albers chef de partie, Ginaisa Gambier stagiaire en Freddy de Voor leerling


Garnalen op z’n Japans
Perfectionisme is niet streven naar meer, maar naar minder

20080111_nieuws_001Het start allemaal met de inkoop van de beste en verste ingrediënten. Dagverse garnalen zijn voor Oshima een geschenk uit de hemel. Andere ingrediënten, zoals de wasabi wortel worden vers uit Japan ingevlogen.

Executive Chef Akira Oshima zwaait de scepter over het traditionele Japanse restaurant ‘Yamazato’ en het TeppanYaki restaurant ‘Sazanka’ van Hotel Okura Amsterdam . Na zijn gedegen opleiding in de Kaiseki Ryôri, had Oshima al faam gemaakt in Japan toen hem door Okura werd gevraagd de kaiseki keuken in Nederland te introduceren. Dit was in de jaren ‘70. Zijn niet aflatende inspanningen om de beste ingrediënten te bemachtigen en daar de meest spectaculaire creaties mee te maken, hebben hun vruchten afgeworpen.

In 2002 kreeg hij als eerste Japanse Chef in Nederland een Michelin ster, die het restaurant tot nu toe jaarlijks heeft weten te behouden. In 2006 leverden zijn inspanningen hem zelfs een Koninklijke onderscheiding op; een grotere persoonlijke waardering dan dat is nauwelijks denkbaar.

Masanori Tomikawa Chef van de toekomst. Dat Oshima ook vooruit kijkt, bewijst het feit dat hij Chef Masanori Tomikawa, als toekomstige opvolger, al 17 jaar als zijn rechterhand laat meedraaien. Hij kan voortbouwen op de kaiseki traditie zoals Oshima die hier heeft neergezet. Tomikawa’s kracht ligt vooral in het toepassen van nieuwe technieken en ontwikkelingen. Uiteraard onder de voorwaarde dat deze bij het traditionele karakter en hoge niveau van Yamazato passen.


Schitterende kookboeken

20080111_nieuws_002Het Okura Amsterdam biedt u een prachtig boek over de zeer kostbare haute cuisine van Japan: kaiseki ryôri. Deze fijne Japanse keuken, die het Yamazato Restaurant biedt, is eeuwenoud en gestoeld op de Zen esthetiek en de verfijnde Japanse hofcultuur.

Het boek beschrijft de geschiedenis van deze eetcultuur, de filosofische achtergronden en de feesten van het Japanse volk.

De prijs van dit prachtig geïllustreerde boek (uitgegeven in het Nederlands & Engels) is € 49,90 (excl.eventuele verzendkosten).

Wilt u het boek bestellen dan kunt u dit doen via e-mail. Wie zich eenmaal waagt in de poëtische wereld van kaiseki ryôri, wil meer weten, zien, ruiken en proeven.

In november 2006 is het tweede boek van Akira Oshima “Kaiseki Recepten, geheimen van de Japanse keuken” uitgegeven. Een receptenboek waarin Akira Oshima de culinaire geheimen prijsgeeft van twintig van zijn kaiseki gerechten.

De bereiding van deze twintig Japanse ‘haute cuisine’ gerechten is stap voor stap gefotografeerd en duidelijk beschreven. Het boek staat vol met tips en duidelijke informatie over de ingrediënten, het keukengerei, de samenstelling van een kaiseki menu, de garnituren en de presentatie van deze gastronomische hoogstandjes. Dankzij de zeer deskundige bijdrage van Katarzyna Cwiertka is het boek uitgegroeid tot een zeer waardevol culinair handboek voor zowel de beginnende, als de doorgewinterde kok.

De prijs van het boek (uitgegeven in het Nederlands & Engels) bedraagt € 34,50 (excl. eventuele verzendkosten) en is te bestellen via e-mail.


Kaviaar

20071207_kaviaar_008Kaviaar eet je niet. Kaviaar geniet je’. Dit is de gevleugelde uitspraak van Jacobus Toet. Er zijn boeken vol geschreven over het zwarte goud “kaviaar”. De traditie o.a. bij de Tsaren in Rusland was vooral royaal kaviaar aanbieden tijdens elke gelegenheid. Des te meer kaviaar, des te belangrijker de gasten zich voelden. De eerste kaviaar eters waren Perziërs en die geloofden er heilig in, dat kaviaar hun uithoudingsvermogen en hun potentie zou verbeteren. De naam Kaviaar is afkomstig van het Perzische woord Khag-avar. Lees meer


Schmidt Zeevis Rotterdam feliciteert alle restaurants met kleine en grote sterren

20071130_nieuws_002November en december staan in het teken van de restaurant gidsen. Na Iens, SpecialBite, Lekker en GaultMillau was het vorige week de beurt aan de Rode Gids om flink wat mensen superblij te maken. Of in mineur.

Een uitzonderlijk goede keuken en een correcte bediening en alles wat daar tussen zit behoort tot de criteria om voor een Michelinster in aanmerking te komen. Ook het behouden van de ster(ren) is voortdurende topsport. Het is immers een grotere uitdaging om Michelinsterren te behouden, dan er een te krijgen.

Ook de toekenning van bestekjes en de Bib Gourmand is een waardering, die de toeloop van nieuwe gasten stimuleert. De restaurantgidsen zetten een horde aan gasten op het spoor om nieuwe culinaire ontdekkingstochten te gaan ondernemen.


Very Big Fish

20071130_nieuws_001De grote joekels blijven opduiken in de oceanen. In korte tijd weer een enorme heilbot van meer dan 250 kilogram aan de haak. Deze keer in de Noorse viswateren vlakbij de poolgrens. Met de vissersboot M.S. Vaage werd de vis aangeland in de meest noordelijke provincie Finnmark, in Noorwegen.

De schipper had de vangst van zijn leven. “Ik heb in mijn hele vissersbestaan nog nooit zo’n grote vis gevangen”. De leeftijd van de heilbot ligt volgens schatting op 100 à 130 jaar oud. Een Atlantische heilbot kan tegen het einde van zijn leven wel 300 kilogram wegen. Exemplaren van 100 kg worden wel regelmatig gevangen.

Chef-kok Jurriaan Hopman van Restaurant De Hardans in Den Haag gaat deze vis aan ruim 800 gasten serveren. Ronald de Ruiter van Naturalis in Leiden zal de graat en de kop van de heilbot laten prepareren en opzetten.

Op de foto:
Bert Hol, twee dames van de keuken, André Westphal en Chef-kok Jurriaan Hopman


Waarom Zondag 23 december voor Schmidt Zeevis Rotterdam een ongewone werkdag is?

20071026_nieuws_001De vissen trekken zich weinig aan van hoe de zon- en feestdagen in december 2007 vallen. Wel willen ze vers op de feestdis verschijnen. Daarom zal dan ook op zondag 23 december 2007 alle routes gereden worden om het de chef-kok zo makkelijk mogelijk te maken verse vis aangeleverd te krijgen. Om te helpen met de voorbereidingen voor de drukke kerstdagen.

Ook onze winkels zijn 23 december gewoon geopend.

Onze winkel aan het Vasteland in Rotterdam is 23 december geopend van 10.00 uur tot 16.00 uur.

Onze winkel in de Mosae Gusto - Fine Food Market in Maastricht is 23 december geopend van 12.00 uur tot 17.00 uur.


Stoute souschefs
Een feestje voor twee op het Kasteel

20071116_nieuws_001Het decor is een Kasteel. Het Kasteel Heemstede in Houten. We zijn net klaar met het fotograferen van een serie gerechtjes voor een artikel in een Lifestyle magazine met het thema Different Wedding*. Samen met vijf andere souschefs uit andere restaurants hebben Michael van ’t Hoff en Gerwin van den Berg hele mooie gerechtjes samengesteld voor een Flying Dinner. Het gaat nu alleen om de fotoshoot van hun creatie. De gerechtjes zien er prachtig uit. André van Doorn de Patron-cusinier staat altijd open voor de experimenten, die de jonge souschefs op willen pakken. Er is een paar uur  uitgetrokken om de diverse creaties fotogeniek te bereiden. En met resultaat. Het eerste gerechtje in de vorm van de Surinaamse vlag. Bavarois van tomaat met piment, sorbet van sopropo, kerrie filo en koekje van rode ui met kummel. Het tweede gerechtje: Zacht gegaard buikspek met appelstroop, gekookte mosselen, basmatirijst, spitskool en schuim van knoflook.

Daar krijg je trek van en het is maar goed, dat we gereserveerd hebben voor de lunch. We laten het helemaal over aan de koks hoe zij de lunch willen samenstellen. Het wordt een echt verrassingsmenu. Bij elke gang wordt er even oogcontact met de keuken uitgewisseld en verschijnt er een mooie grijns op de gezichten van de koks als de duimen omhoog gaan. Het is echt genieten. Wat heerlijk om dat helemaal aan de keuken over te laten. Een echt verrassingsmenu. Chapeau!

*In het project Different Wedding hebben zeven veelbelovende souschefs samengewerkt om 14 gerechtjes samen te stellen voor een Flying Dinner. Het moet allemaal anders en vernieuwend zijn. Het gelegenheidsteam bestaat uit: Leo Kortland, Hugo van der Loo en Niels van den Berg van Restaurant De Gieser Wildeman in Noordeloos; Patricia Snijders van ‘t Weeshuys in Geertruidenberg; Willem Schaafsma van ’t Nonnetje in Harderwijk en Michael van ’t Hoff en Gerwin van den Berg van Kasteel Heemstede in Houten. Later zullen we nog een keer uitgebreid terug komen op dit project. (Tom Rietveld)

 

Nog een beetje uitgelaten, dat alles zo goed gelukt is, poseren Michael van ’t Hoff en Gerwin van den Berg in het mooie kasteelpark. (foto: Kimberly Gomes)


Zeg nooit nooit!
Er is nog veel werk aan de winkel …
Consument in Maastricht kan niet langer wachten

20071109_nieuws_002Binnenkort start Schmidt Zeevis ook met de mooiste viswinkel in Maastricht. Eigenlijk was het niet de bedoeling (zeg nooit nooit), dat er meer viswinkels bij zouden komen. De winkel in Rotterdam is van oudsher, een boegbeeld en een interessante plek om ‘voeling’ met de markt te hebben en vooral ook te kunnen communiceren met de consument.

Die consumenten zijn uiteindelijk ook weer de gasten van de belangrijke doelgroep voor Schmidt Zeevis: De restaurants. De laatste jaren rijden er steeds meer en steeds frequenter vrachtauto’s naar de Limburgse restaurants. Schmidt Zeevis is daar dus al aardig thuis. Toch is er heel wat water door de Maas gegaan voordat Schmidt Zeevis “ja” heeft gezegd tegen het bijzondere project. Over een paar weken zullen daar de mooiste vissen en schaal- en schelpdieren over de toonbank gaan.

Het project Mosae Forum in Maastricht is nu afgerond. Het was een ingewikkeld project, dat is gestart in 1989. Tussen Markt en Maas is nu een Stadskantoor verrezen met een winkelcentrum, woningen, parkeergarage voor 1150 auto’s en een aangrenzende ‘fine food market’ over een drietal verdiepingen verdeeld. De eeuwenoude gewelven zijn gespaard gebleven en zijn nu onderdeel en decor van Mosae Gusto. Mosae Gusto is de verzamelnaam voor de bedrijven, die deel uit maken van de 3500 m2 ‘fine food market’.

Het wordt al het Bourgondische klapstuk van Maastricht genoemd. Stuk voor stuk zitten hier bedrijven, die iets betekenen.

De bezoekers kunnen hier terecht voor een compleet en gevarieerd assortiment culinaria, inspelend op de slow foodtrend. Ontstaan vanuit de behoefte om vers, gezond en bewust te eten. Slow food sluit ook perfect aan op de ontwikkeling dat eten, bij voorkeur met familie en vrienden, in het dagelijks leven een prominentere plek krijgt. Tijdens de kookworkshops leert de bezoeker de kneepjes van het vak. Het aanbod in keukenapparatuur, kookgerei en de aankleding van de tafel maken de culinaire beleving compleet.

20071109_nieuws_003 20071109_nieuws_004
20071109_nieuws_005 20071109_nieuws_006

Geen zee te hoog voor Jerome Fleur
De nieuwe chef bij Schmidt Zeevis Maastricht

20071109_nieuws_001Jerôme Fleur (35 jaar) is aan het warmdraaien in Rotterdam om alle kneepjes van het vak te leren. In de fileerderij krijgt hij support van de beste vakmensen.

Jerôme: ‘Wat een kei goeie vakmensen werken daar. Je denkt dat je wel een visje kunt fileren, maar hier leer je pas echt op een snelle en efficiënte manier het mes te hanteren.’

De volgende drie dagen staat hij ingepland in de winkel aan het Vasteland. Het bevalt Jerôme wel, die dynamiek van een grote wereldstad als Rotterdam. Tussendoor buigt hij zich over de bouwtekeningen.

Jerôme: ‘Het is heel wat passen en meten om alle apparatuur en techniek slim in te passen.’ In de derde week van november komt het er op aan. Jerôme heeft wel voor hetere vuren gestaan. De laatste zeven jaar was hij souschef van Chateau St. Gerlach*, waar hij samen met zijn team o.l.v. chefkok Otto Nijenhuis een ster heeft kunnen binnenslepen.

Vanaf zijn vijftiende zit Jerôme in het koksvak. De eerste jaren bij Kasteel Marquette in Heemskerk en later naar de Hoefslag . In diensttijd bij de Marine als kok in de officiers-mess. Daarna is hij in Gstaad in Zwitserland terecht gekomen. Door chefkok Harrie Schoenmakers van Kasteel Bloemendal weer teruggehaald en bij Chateau Neercanne ondergebracht bij Hans Snijders. Daar heeft hij ook zijn echtgenote Natascha leren kennen, die ook kok is.

Toch wilde hij weer de zee proeven en heeft aangemonsterd op een klein cruiseschip. Jerôme: ‘Op de Seabourn heb ik nog eens ervaren hoe je gasten in de watten moet leggen. Wat een luxe’.

De liefde voor Natascha heeft hem toch weer teruggehaald naar Maastricht. Hij heeft zich 11kilometer buiten Maastricht in Eijsden genesteld. Zijn kinderen Jesse (5) en Jaeda (2 ½) zijn de echte sterren.



Terug naar hoofdindex
Terug naar horeca

Copyright ©, Schmidt Zeevis Rotterdam B.V.